pondělí 3. ledna 2011

Rizoto a Moelleux

Nevíte, co vařit ve všední den? Dochází Vám inspirace? Dejte si italské rizoto! Od toho českého se liší hlavně a jedině rýží. Všechno ostatní do něj můžete dát podle své české chuti. Na italské rizoto používáme rýži tzv. kulatozrnou. U nás můžete zakoupit dva druhy, Arborio a Carnaroli. Tyto odrůdy rýže mají vysoký obsah škrobu, a tak při jejich vaření vznikne krásně krémovitá konzistence. Tuto special rýži seženete např. ve větších supermarketech nebo třeba v Marks&Spencer. Já vám nabízím recept s krevetami, ty ale můžete vyměnit za kousky kuřete, zeleninu nebo houby. Při přípravě doporučuji kvalitní bílé víno, trochu parmezánu (bez toho to není ono ) a pevnou ruku při míchání, je to docela makačka...:)

Italské rizoto s krevetami
Pro 4 osoby

30g másla
1 cibule/šalotka
320g rýže Arborio nebo Carnaroli
500 ml zeleninového vývaru
200 ml bílého vína
Špetka šafránu (nemusí být), sůl pepř
Loupané krevety (množství  nechávám na vlastním posouzení)
2 stroužky česneku
parmezán

Na másle orestujeme cibulku dosklovata, přidáme rýži a chvíli společně orestujeme. Poté zalíváme vývarem a vínem (doporučuj spojit v jednu tekutinu) vždy lehce nad okraj rýže. Poté, co se tekutina vypaří, opakujeme, dokud rýže není měkká. Uprostřed vaření osolíme, můžeme přidat trochu šafránu. Ryži musíme neustále míchat! Celý proces trvá cca 30 minut. Nakonec na olivovém oleji zprudka orestujeme krevety s česnekem a následně je přidáme do hotového rizota. Podáváme s parmezánem.




Fotogenický Moelleux
Jako bonus přidávám tzv. Moelleux au chocolat. Přiznávám se, že ani jako francouzštinář nevím, co to Moelleux přesně znamená, a proto prosím příslušné osoby o dovysvětlení...:) Je to velmi nenáročný dezert z čokolády, másla, vajec a mouky. Po upečení mu zůstane uvnitř to úžasné tekavé čokoládové srdíčko. Já jsem se nechala přemluvit a udělala jsem ho z mléčné čokolády, takže nemá typickou čokobarvu, ale i tak to bylo fajn...Nejvíc fajn ale bylo, jak se mi povedlo ho pěkně vyfotit!:)



A tady je video recept:


3 komentáře:

  1. Tak Moelleux znamená měkký, hebký - vzniklo ze slova moelle, což je morek, nebo kostní dřeň:)
    Mňam rizoto dám bez krevet, ale vypadá úžasně. Jinak rýži ti vyfotím a pošlu arabskou...ta je výborná jako příloha a taky s tou tradiční českou nemá moc společného.

    Díky za inspiraci!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se tak děsně sbíhaly sliny, po tom, co jsem si přečetla o tom rizotu, že jsem ho dneska zkoušela ukuchtit. Za prvé mě fakt děsně bolela ruka a měla jsem jednu slabou chvilku, kdy jsem měla chuť to spláchnout do záchoda, ptže ruka v křeči a rýže pořád tvrdá! Ale překonala jsem to a nějak to dodělala. Nicméně ta výsledná konzistence se mi nějak nezdá. Jako chuťově výborný /taky jsem tam nalila tramín červený - pozdní sběr z Lednice!;-)/ ale rýže mi přišla tvrdá a přitom lepivá :-( V restauraci to teda bylo jinak :-D Ale sečteno a podtženo to dobře dopadlo, dělala jsem ho kuřecím a hříbkama a všichni si pochutnali. :-)
    Začínající kuchtík Domča :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Domi, mně se to taky napoprvé nepovedlo. Hlavní je vydržet a tu tekutinu (víno+vývar) přidávat po troškách, jenom lehce nad tu rýži. Podruhé už ti to půjde lépe (budeš připravená na to, co tě čeká:) a potřetí už to bude jako v restauraci!:)

    OdpovědětVymazat