středa 27. června 2012

Brambory česko - francouzského přátelství

No, takže francouzské brambory...Já jsem nikdy nepochopila, proč se brambory se salámem, hráškem a kyselou okurkou jmenují "francouzské". Měly by se jmenovat spíš české, protože právě vlastnost hodíme-tam-všechno-co-zbylo-v-lednici je nám celkem vlastní. Když tak o tom přemýšlím, možná se tak jmenují, protože jsou zapečené. A zapečené věci chutnají Evropanům napříč kontinentem.
Krrájítko na brrramborry (čti francouzsky)

Řekla bych, že každá rodina má svůj recept. U nás tradici francouzských brambor započala moje babička a jak známo babičky se v kuchyni překonávají dost těžko. Vzpomínám si na křupavé opečené brambůrky, nakrájené na plátky, scvrklý opečený hrášek, salámek a vajíčko natvrdo - jó, to bylo naše! Moje maminka v průběhu let se třemi dětmi na krku babiččinu verzi dost osekala a vytvořila z ní jídlo hotové v řádu minut - brambory nejdřív uvaří, pak je propasíruje kolečkem s mřížkami (odborně kráječ na brambory), smíchá s okurkou, hráškem a nějakou (v rámci možností zdravotně nezávadnou) uzeninou. Nakonec to zalije vajíčkem a vloží brambory do trouby. 

Vůbec neříkám, že mi výše uvedené varianty nechutnají. Ostatně jsou to základní pilíře mého stravování za poslední dvě desetiletí. Dnes jsem to ale zkusila jinak a mám pocit, že tato verze by mohla chutnat všem - Francouzům i Čechům.

A jak je děláte vy?
Brambory 7 vaříme v osolené vodě, poté je přendáme do pekáčku.  Plátky brambor potřeme olivovým olejem a nadrobno nakrájeným česnekem, přidáme slaninu a cibuli. Nakonec zalijeme smetanou (1 kelímek), ve které vyšleháme 4 vejce. A nezapomeňme na sůl, čerstvě mletý pepř a hlavně rozmarýn! Pečeme v troubě dokud kůrčička nedosáhne našeho oblíbeného odstínu zlaté.

P.S.: Dnes si nějak vůbec nejsem jistá, kde se píšou čárky, takže za případné interpunkční nedostatky neručím...:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat